Regeltantes - Reisverslag uit Bahir Dar, Ethiopië van Laura Boersen - WaarBenJij.nu Regeltantes - Reisverslag uit Bahir Dar, Ethiopië van Laura Boersen - WaarBenJij.nu

Regeltantes

Blijf op de hoogte en volg Laura

16 November 2013 | Ethiopië, Bahir Dar

Woensdag na het internet nog even door de stad gewandeld en wat rond gekeken, thuis nog wat aan school gedaan en wat spelletjes gespeeld. Rond 7u gaan eten en daarna vroeg ons bed in gedoken.

Donderdag weer naar stage, drukdrukdruk. Vandaag was de laatste dag dat we individueel gingen werken met de kinderen, dus even “gevierd” dat ze klaar waren, met een sticker. ‘s Middags n half uurtje eerder naar huis gegaan en nog heel wat aan school gedaan en alles wat we nog moesten doen gepland. ’s Avonds lekker pasta gegeten. Na het eten heeft Tamara een vriend van Marieke gebeld om te vragen hoe het zit met een Safari. Hij zou later terug bellen, dus wij hebben even een prijsberekening gemaakt en we kwamen op 325 euro, als ons maximum, voor 4 dagen, alles inclusief. Toen de man terug belde zei hij dat alles bij elkaar 280euro gaat kosten, max. Wij natuurlijk helemaal gelukkig, meteen Aynalem gerust gesteld, dat alles helemaal geregeld is. Daarna nog even zitten kletsen en rond 10u lekker gaan slapen.

Vrijdag stage, dit keer de leerkrachten les laten geven, maar wel op onze manier. Het was erg leuk om te zien dat ook de leerkrachten helemaal opbloeiden en lieten zien wat ze van ons hadden geleerd. Wij waren gelukkig, ook de nanny’s waren tevreden en deden erg leuk mee. Wat je in een paar weken al niet kan bereiken… ’s Middags na wat spelletjes gespeeld te hebben weer hard aan de slag gegaan voor school, samenvattingen & handelingsplannen schrijven. Daarna hebben we ons dood verveeld en maar wat spelletjes gespeeld. Er is hier weinig te doen. Aynalem is voor ons opzoek gegaan voor transport naar Lalibella, daar gaan we donderdag de 21e heen. Helaas nog niks kunnen regelen… Om half 7 gegeten, toen wat opgeruimd en vroeg het bed in gedoken, tenminste dat was de bedoeling… het begon namelijk te onweren en te regenen. Ik ben met mijn camera buiten gaan zitten in de hoop wat gave foto’s te kunnen maken, helaas niet gelukt maar wel een filmpje kunnen maken! Het begon steeds harder te regenen dus snel onze kamer in gedoken. Toen ik mijn tanden ging poetsen regende het al zo hard dat mijn broek zeiknat was toen ik de kamer weer in ging. Snel de deur dicht gedaan. Nog even uit het raam gekeken, de hele tuin was overstroomd en uit de regenpijpen kwamen watervallen. Aangezien we bang waren dat onze kamer zou overstromen hebben we de kier onder de deur dicht gepropt met plastic tasjes en doeken. Toen toch maar ons bed in gegaan.

Zaterdag WEEKEND!!! Weer vroeg wakker, Tamara haalde de doeken en de plastic tasjes onder de deur vandaan, zeiknat! Dus we hadden er goed aan gedaan om het dicht te stoppen. Daarna rustig klaargemaakt en toen maar even de stad in gegaan. Nog wat leuke dingetjes gekocht en een cadeau voor Aynalem, ze is woensdag jarig. Onderweg werden we continu aangesproken door, in Ethiopische kleuren geklede, kinderen en volwassenen, of we een Ethiopisch lint of zweetbandje wilde kopen. Daarna weer naar het papyrushotel voor internet. Even vanalles voor school geregeld en toen viel plotseling de WIFI uit, niet meer aan te krijgen dus rond 1u maar weer naar huis gegaan. Onderweg naar huis toch maar een lintje gekocht, waren we een beetje in stijl. Vanavond voetbalt Ethiopië tegen Nigeria. Thuis aangekomen snel het cadeau ingepakt en verstopt. Daarna kwamen Aynalem, Habte en Fikreab thuis, met een vreemde man en een schaap!... de man ging het schaap slachten. Hij bond de poten aan elkaar en het schaap lag stilletjes op de grond. Tamara en ik zijn maar snel naar binnen gegaan, dit hoefden we niet te zien. Aynalem vertelde dat ze het schaap gingen slachten omdat wij bijna weg gaan en omdat ze bijna jarig is, het is een traditie hier. Habte heeft de keel van het schaap doorgesneden. Toen hij eenmaal dood was ben ik toch maar even naar buiten gegaan, zo’n 10 minuten gefascineerd toegekeken hoe de man het schaap aan het villen was. Toen hij aan de ingewanden begon, vond ik het genoeg geweest, snel naar binnen gegaan. Nog even het een en ander aan school gedaan maar rond half 6 hadden we daar geen zin meer in. Toch maar weer even buiten gaan kijken hoe het met het schaap was. Habte en Fikreab waren kleine stukjes aan het snijden, het leek niet meer zo erg op een schaap dus ik vond het wel best. Ook nu weer even toe zitten kijken, de hele familie was er mee bezig. Maar even geholpen met het schoonmaken van plastic zakken om het vlees in te doen. Rond half 7 gingen we eten, patatjes met een hamburger van (je raad het al) schapenvlees. Zwaar hilarisch natuurlijk onder het eten van ons ‘broodje schaap’. Het was verassend lekker als je bedenkt dat we het beest nog levend heb gezien. Daarna tijd voor het voetbal! Gezellig met Fikreab, Habte en Aynalem zitten kijken, Fikreab helemaal geschminkt en wij met onze lintjes in ons haar. Na 10 minuten waren wij het voetbal al zat, het was zoo slecht! Uiteindelijk hebben ze verloren met 2-0 voor Nigeria. Daarna nog wat foto’s gekeken en wat geschreven. Om half 10 klaar gaan maken voor bed.