Lalibella - Reisverslag uit Lalibela, Ethiopië van Laura Boersen - WaarBenJij.nu Lalibella - Reisverslag uit Lalibela, Ethiopië van Laura Boersen - WaarBenJij.nu

Lalibella

Blijf op de hoogte en volg Laura

22 November 2013 | Ethiopië, Lalibela

Woensdag na het skypen enzo, lekker terug naar huis gegaan. Onderweg nog oordopjes geregeld voor Tamara. Eenmaal thuis hebben we nog wat laatste dingen in onze koffer gestopt en alles klaar gezet. Ik moest op mijn koffer gaan zitten om hem dicht te krijgen, oeps. Daarna hebben we met Aynalem en Dasash koekjes gebakken om mee te nemen. Lekker uitgebreid avond gegeten om Aynalem d’r verjaardag nog een keertje goed te vieren. Daarna nog wat zitten kletsen en vroeg ons bed in gedoken.

Donderdagochtend om 6 u ons bed uit gekropen, de laatste dingetjes ingepakt en nog even dag gezegd tegen Fikreab die al vroeg naar school moest. Gezellig met Aynalem ontbeten, toen we onze A4tjes ophingen met afscheid teksten moest Aynalem huilen, arme schat. We hebben d’r natuurlijk even getroost, we moesten zelf ook wel even slikken. Rond half 8 stond onze bus voor de deur. We hebben nog even goed afscheid genomen van Dasash, Aynalem reed nog een stukje met ons mee. Na 30 minuten moest ze uitstappen en toen gingen we echt richting Lalibella. Wat een eind was dat, gelukkig had de chauffeur westerse muziek aangezet dus we konden lekker mee blehren en ondertussen genieten van het uitzicht. We moesten door de bergen dus er was genoeg te zien. Rond half 12 zijn we gestopt bij een plaatsje, de chauffeur had nog niks gegeten en wij wilden wel even een colatje drinken. Daarna weer door gereden, na een plaatsje genaamd Gashena was de weg een drama! We hadden er toen al bijna 5u opzitten in de bus en we dachten dat we er bijna waren, nou mooi niet dus! Uiterlijk 6u rijden was ons verteld, maar uiteindelijk hebben we er 7 en een half uur over gedaan! Waarvan de laatste 2,5u over een vreselijk hobbelend grind pad. Wat een drama! Maar we hebben het overleefd. Rond kwart voor 4 kwamen we aan bij het Alief paradise hotel. We werden verwelkomt door de gids die ons morgen door Lalibella gaat leiden. Lekker onze kamer in gedoken. Rond 5u nog even de omgeving verkend en daarna gegeten bij het restaurant van ons hotel. Toen we terug kwamen in onze kamer nog even gebruik gemaakt van het internet om iedereen op de hoogte te stellen dat we veilig waren gearriveerd. Brr wat was het koud in onze kamer, dus snel ons bedje in gekropen.

Vrijdag (vandaag) was het tijd om Lalibella eens goed te gaan bekijken, lekker ontbeten en om 9u stond onze gids voor de deur. We hebben de 11 kerken van Lalibella bezocht, alle kerken zijn met de hand uit rotsen gehouwen, erg indrukwekkend. Onderweg nog veel weetjes gehoord en mooie foto’s gemaakt. Ook kwamen we andere Nederlanders tegen, een hele groep oudere mensen die een rondreis maakten door Ethiopië. Even wat ervaringen uitgewisseld. Om half 1 was de tour afgelopen, de gids bracht ons naar een restaurant genaamd ‘old abbisinia’, dat is het restaurant van Melkamu, een vriend van Aynalem. We hebben samen met hem geluncht en hij heeft ons transport naar Addis geregeld. We gaan met een soort Jeep, dus privé transport! Wij helemaal happy natuurlijk. Toen Tamara vroeg wat er eigenlijk nog meer te doen is in Lalibella begon Melkamu over de berg die vlakbij was, we keken er op uit als we voor zijn restaurant stonden. Spontaan vroeg ik of we er konden paardrijden. Melkamu pakte zijn telefoon, belde met een gozer en zei ‘ja dat kan, ze komen er zo aan’. Ik natuurlijk helemaal gelukkig, het leek me zo vet om op een paard de bergen in te gaan! Tamara was ook enthousiast. Ruim een half uur laten stonden de mannen voor zijn restaurant, het bleken alleen muilezels te zijn en geen paarden, naja prima! Na een korte stop bij ons hotel om ons water bij te vullen vertrokken we. Tamara en haar muilezel voorop en ik er achter aan, begeleid door 2 mannen te voet. Eerst moesten we nog een stuk door de stad waar we nagestaard werden door kinderen en andere Ethiopiërs. Kinderen wilden steeds een handje, maar dat ging nogal lastig, gelukkig namen ze genoegen met een ‘hello’ of ‘salam’. Na het stuk door de stad begon het echte werk, bergopwaards. Af en toe vreesde ik voor mijn leven, mijn ‘muil’ had een afwijking naar rechts, precies aan de kant waar de afgrond was, naar! Gelukkig is alles goed gekomen en na een uur omhoog geklommen te hebben en onderweg belaagd te worden door vliegen en prikkelplanten, kwamen we boven aan. Wat een geweldig uitzicht over Lalibella was dat! We werden nog lastig gevallen door een gozer die geld van ons wou, voor zijn studie ofzo. Na wat foto’s gemaakt te hebben moesten we weer naar beneden. Het eerste stuk lopen omdat het voor de muilezels een moeilijk stuk was als ze iemand op hun rug hadden. Nou dat hebben we gemerkt, stijle stukjes en grind dat onder je voeten weg glijd. Ik ben nog finaal op mijn gezicht gegaan, fijn, meteen een paar schaafwonden en een steentje in mijn hand. Gelukkig had ik nog pleisters bij me. Na 20minuten gelopen te hebben was de weg weer begaanbaar, dus we konden weer op onze muilezels springen. Na nog 15 minuten gereden te hebben waren we al weer in de stad, naar beneden ging een stuk vlotter. Afstappen, betalen en het laatste stukje lopen. Rond 4u waren we weer in ons hotel. Nog wat geschreven en foto’s geplaatst. Zometeen gaan we lekker uit eten, daarna de koffers inpakken en vroeg ons bed in want morgen gaat om half 5 de wekker! Dan gaan we op naar Addis.